PENENTANG ARUS. Itulah S.H. Alattas. Tidak ada
perkataan lain yang lebih tepat untuk menggambarkan manusia unik ini.
Dalam arena politik Malaysia, nama S.H.ALATTAS,begitu popular, digemari, dihormati dan disegani. Dia
telah menghasilkan sebanyak 30 buah buku, terkenal sebagai seorang penulis
politik yang sangat kontroversial. Analisis politiknya selalu memeranjatkan dan
biasanya menjadi ‘trend setter’.
Keberaniannya luar biasa. Sebelum UMNO membincangkan
kedudukan raja-raja, S.H ALATTAS
terlebih dahulu mengkritik dan menegur istana dengan segala macam isu yang super sensitive’, tanpa sedikit pun rasa
takut dan gentar.
S.H. ALATTAS tidak pernah bekerja untuk sesiapa.
Majikannya ialah KEBENARAN. Demi
kebenaran, beliau sanggup melakukan apa sahaja, tanpa kompromi. Hidup ini bukan
lama sangat, kita hidup pun hanya sekali, terlanjur hidup buatlah seberapa
banyak kebaikan yang boleh kepada siapa sahaja tanpa mengira agama dan bangsa,
hatta kepada binatang dan tumbuh-tumbuhan sekali pun. Itulah peninggalan dan
sumbangan kita kepada dunia sementara kita hidup.
Buku-bukunya hangat-hangat belaka. Dia mengkritik dan menegur
raja-raja dan pemimpin-pemimpin bangsa Melayu dan Islam, secara terus terang,
tanpa berselindung dengan rasa penuh tanggungjawab demi agama, bangsa dan
negara.
Bukunya yang keenam belas, SIAPA LAWAN SIAPA (CHALLENGER), yang diterbitkan dalam tahun 1987,
TELAH MEMBUAT Datuk Musa Hitam (sekarang
Tan Sri) mengheretnya ke mahkamah. Semata-mata untuk membuktikan buku S.H.ALATTAS adalah penyebab kekalahan Datuk Musa di tangan Ghafar Baba dalam perebutan jawatan
Timbalan Presiden UMNO. S.H.ALATTAS
kalah dalam perbicaraan itu.
Rata-rata orang berpendapat “riwayat” S.H.ALATTAS sebagai
“penulis” sudah habis. Kerjayanya
sebagai penulis politik sudah berakhir. Penannya telah tumpul, tidak berdaya
lagi merakamkan keberaniannya. Mereka yang pernah dikritiknya bersorak riang.
Mereka yang terasa ngilu menjangkakan bakal jadi sasaran kritikan S.H.ALATTAS selanjutnya, menghela nafas
lega.
Kawan-kawannya mula menjauhkan diri. Ada di antara teman
penulisnya yang mengambil kesempatan dari peristiwa itu memijak-mijaknya dengan
tulisan yang mencerca dan mempersendanya di dalam sebuah mingguan tabloid.
Ramai yang turut tumpang sekaki, mengatakan “Padan
muka”. Suka benar mereka merayakan ‘gerhana’ yang menyelubungi langit S.H.ALATTAS.
Begitulah keadaannya, ramai yang menjadi kura-kura memanjat
pohon yang rebah. Bagi mereka nama S.H.ALATTAS
serupa sebilah pedang yang patah. Tak
berdaya lagi!
Langit dah gelap. Selamat bersara S.H.ALATTAS!
Mereka gembira dan bersama-sama mengkafan dan menyemadikan
namanya. Malah ada yang sanggup mentalqinkannya.
Tapi mereka lupa, gerhana tidak pernah berterusan memanjang.
Bulan dan matahari akan tetap bersinar kembali. Allah tetap bersama-sama
hambanya yang sabar. Belum sempat nisan dipacak, S.H.ALATTAS hidup semula, mereka gempar dan panik.
Tak lama kemudian S.H.ALATTAS
kembali semula menulis dengan lebih kontroversi. Semangatnya lebih membara.
Penanya bertambah tajam. Bukunya TALQIN
UNTUK UMNO mengekalkannya sebagai penulis “best seller” di Malaysia. Semangatnya lebih membara. Penanya
bertambah tajam dan ramai yang kagum bila S.H.ALATTAS
meramalkan Ustaz Ashaari bakal menjadi Perdana Menteri. Ramai ahli Arqam
tertarik menjadi peminat dan pengikut S.H.ALATTAS.
Rakan-rakan yang mengeji dan meninggalkan dia keseorangan
mula menghampirinya. S.H.ALATTAS menerima
mereka dengan hati terbuka. Dia bukan pendendam dan pemarah. Katanya kita tidak
berhak memarah dan mendendami sesiapa pun. Semuanya hak Allah.
Teguran dan kritikan yang diberinya ikhlas kerana Allah. S.H.ALATTAS juga sanggup ditegur dan
dikritik, katanya semua hamba Allah ada kelemahan tersendiri. Teguran dan
kritikan membina tanda kasih sayang sahabat kepada seorang sahabatnya.
Sesudah kita menceritakan tentang siapa ibunya, di mana dia
dibesarkan, kita perlu tahu siapa bapanya yang memberikan dia peluang menggunakan
nama Alattas. Keluarga Alattas ini bukan saja terkenal di Malaysia tapi juga di
Indonesia.
Datuknya Syed Abdullah seorang pedagang, ulama sufi yang
disegani, bernikah dengan neneknya di Surabaya. Ayahnya lahir berhampiran
dengan masjid, Surau Ampel di Surabaya, salah satu surau yang termasyhur dia
Indonesia.
Keluarga Alattas berasal dari Hadramawt, Yaman di Arab dan
mereka mempunyai pertalian yang rapat antara satu dengan yang lainnya kerana
mereka datang dari keturunan Habib Omar Alattas Shafibul Ratib yang membawa
Ratib Alattas yang menjadi amalan pengikut Ratib hampir di seluruh dunia Islam
terutama di Asia.
Begitu ramai yang mengenali S.H.ALATTAS sebagai penulis dan penganalisis poltik yang karyanya
sentiasa dinanti-nantikan, dikagumi dan diperkatakan. “ Buku apa yang S.H.ALATTAS tulis kali ini, siapa yang
dilannyak dan kena lanyak”. Antara perbualan yang sering didengari apabila
mereka membicarakan tentang S.H.ALATTAS.
Tapi tidak ramai di kalangan peminatnya yang tahu bahawa S.H.ALATTAS juga adalah seorang
penyair, sehinggalah dia muncul dalam majlis deklamasi sajak di Pasar Budaya
dengan persembahan sajak Surat Khabar
Lama yang telah berjaya memukau penonton.
S.H.ALATTAS seorang penyair. Inilah yang hendak
saya perkatakan kerana telah sekian lama S.H.ALATTAS,
adalah penyair yang dilupakan. Tapi dalam memperkatakan S.H.ALATTAS sebagai penyair, saya akan lebih memberikan penekanan
kepada dirinya sebagai seorang yang puitis – ‘kepenyairan’ yang subur dalam keperibadiannya – kehalusan rasa
yang berenang di kolam nuraninya. Saya akan menceritakan tentang S.H.ALATTAS yang saya kenal. Bagi saya
keseluruhan diri orang yang bernama S.H.ALATTAS
adalah sebuah ‘poetry in motion’.
Sebagai penyair, S.H.ALATTAS
semacam dilupakan bukan kerana sajak-sajaknya tidak bagus. Tapi sebab
jarang-jarang sekali sajaknya dapat ditemui di ruang puisi media sastera.
Setiap kali sajaknya siap ditulis, setiap itu pulalah sajaknya itu akan
terperap. Yang dapat menikmatinya hanyalah mereka yang berada di kelilingnya
atau mereka yang ada bersama di dalam majlis deklamasi sajak yang beliau turut
berdeklamasi. Lepas itu, janganlah ditanya di mana naskah sajak itu tersimpan.
Beliau sendiri pun tidak tahu. Lama kemudian, kadang-kadang bertahun, barulah
naskah sajak itu ditemu kembali. Lepas itu, entah ke mana pula perginya.
Kenapa begitu? Entahlah. Agaknya, mungkin bagi S.H.ALATTAS, kepuasan terpuncak yang
diperolehinya dari sajak adalah proses penciptaannya. Sebaik siap tertulis,
beliau semacam merasakan, kemampuan sajak untuk berkomunikasi dengan khalayak
agak terbatas jika dibandingkan dengan buku. Terlalu banyak yang mahu
diperkatakannya kepada masyarakat pembaca, maka aktiviti pengkaryaannya lebih
banyak tertumpu kepada genre penulisan yang lebih mampu menebarkan jaringan
pendapat dan falsafahnya melalui buku-bukunya.
Lantaran itu, sajak-sajaknya terabai di dalam selitan kertas
dan fail yang bertimbun di pejabat dan di rumahnya.
Jadilah S.H.ALATTAS seorang
penyair yang dilupakan kerana dia sendiri terlupa bahawa sajak-sajak yang ditulis
memerlukan penyiaran untuk melengkap proses kehadirannya sebagai puisi, yang
kemudiannya pula membolehkan penciptanya dikenali sebagai penyair.
Ini tidaklah bererti yang sajak S.H.ALATTAS tidak pernah tersiar. Ada tersiar, diselitkannya di
sana sini dalam buku-bukunya sebagai bahan yang boleh membantu memperkuat
hujah-hujah kritikan politiknya.
Maka sajak-sajak tersebut tidaklah berdiri sebagai sajak yang
tegak atas entitinya yang tersendiri seperti sajak-sajak yang tersiar di ruang
khusus untuk sajak atau diterbitkan dalam bentuk antologi.
Di dalam bukunya SIAPA
SELEPAS MUSA, terdapat sebuah sajak S.H.ALATTAS
berjudul, Untukmu Kawan MM, yang merakamkan harapannya terhadap gabungan
Mahathir-Musa.
“Jika kau mati
Segala jalur kehilangan warnanya
Dan bangsa kehilangan namanya…”
Penyair mengharapkan apa yang sedang berlaku kepada negara di
bawah kepimpinan dua M akan membawa keharuman kepada negara di mata dunia.
Begitu tinggi harapan yang diletakkan kepada dua pemimpin
yang dianggapnya sebagai nasionalis tulen yang akan memperjuangkan nasib
rakyat.
Kerana aku tahu
M dan M
Adalah arus kemenangan
Gema dalam darah
Syahdu suara agama
Sejarah telah membuktikan bila Musa pecah dengan Mahathir,
bila dua M sudah tidak sehaluan, maka akhirnya UMNO pun mati. Begitu jauh
sekali pandangan S.H.ALATTAS melalui
sajaknya ini, tapi masa itu tak siapa yang dapat memikirkan kemungkinan itu
boleh terjadi.
Dalam buku SIAPA
SELEPAS MUSA juga S.H.ALATTAS
telah menyindir seorang pemimpin tua.
BAPA KASI
Untuk apa kau berkokok
lagi
ayam tua
tajimu telah patah di
gelanggang
Untuk apa kau berkokok
lagi
bapak kasi
kaulah jaguh yang lesi
racun yang menitis dari
pialamu sendiri
rasalah kini panasnya
dan berhentilah kau
di bawah rimbunan pohon
puaka
Buku SIAPA SELEPAS
MUSA juga dimuatkan dengan sajak S.H.ALATTAS
berjudul WANG.
WANG
Dia sudah tidak bisa melihat lagi
mata dan hatinya sudah tertutup rapi
dia sudah tidak bisa mendengar lagi
telinga dan jiwanya telah dibikin tuli
dia sudah tidak bisa bersuara lagi
tekak dan lidahnya telah dibikin sepi
wang
merahnya cuma pada warna
dan bila ribut melanda
angin malam menerjang
dan embun kering di subuh Jun
bekunya hingga siang
Dalam bukunya TUAH
NASIB PEMIMPIN MALAYSIA kita temui sajaknya yang berjudul AYAH
DENGAN ORANG TUA, yang ditulisnya pada April 27, 1982, di Wadi Hassan,
Johor Bharu, menggambarkan betapa orang Islam mengabaikan ajaran al-Quran dan
betapa para alim-ulama tidak lagi menjalankan kewajiban mereka menyampaikan
suruhan Allah kepada orang yang harus mereka pimpin.
Kitab suci entah apa jadi
Alim-ulamak lari makan gaji
untuk tembolok sendiri
Kadhi mufti hidup penuh misteri…
Dalam madrasah ada guru
bersongkok berkain pelekat
menyebut nama tuhan pelat-pelat
saudari sekitab dikatakan sesat
berdakwah, bermuafakat… menjerat
niaga arak selamat
berjudi tikam ekor kuda berkat
Melalui sajak-sajaknya S.H.ALATTAS
meluahkan kegelisahannya dengan kata-kata yang tajam menikam. Jelas sekali
kemarahannya melalui sindiran yang sangat sinis yang kadang-kadang kiasannya
terasa macam gurauan.
Kali pertama saya mengenali S.H.ALATTAS ialah melalui gambarnya memakai serban orang sikh yang
tersiar di dalam ruang PAK BELALANG
MODEN yang dikendalikannya dalam Majalah Filem. Masa itu saya baru menjadi
penuntun Maktab Perguruan Kuantan, awal enam puluhan.
“Pelik dia ni!” Itulah reaksi pertama saya terhadap S.H.ALATTAS, lebih tiga puluh tahun
dahulu.
Masa itu tak banyak majalah yang ada. Jadi kehadiran PAK BELALANG MODEN bersama
bintang-bintang filem yang top dalam setiap keluaran majalah itu, telah
menjadikan Syed Hussein Alattas yang
bergelar PAK BELALANG MODEN ‘a celebrity by his own right’. Masa
itu bintang filem benar-benar hebat. Disanjung dan dipuja. Bukan macam
sekarang. Berdiri dari pagi sampai malam di Chow Kit, belum tentu ada orang
peduli.
Pelakon yang benar-benar berbakat dan berdisiplin sahaja yang
boleh menjadi bintang di layar putih Shaws Brothers dan Cathay Kris ketika itu.
Kalau nak tahu betapa sukarnya untuk mendapat peluang menjadi pelakon ketika
itu, tanyalan Dato’ Jins Shamsuddin dan Dato’ Ahmad Daud.
Sekarang ni mudah sangat. Jangankan kata nak jadi pelakon,
nak jadi pengarah pun cukup senang. Malah kalau nak jadi produser sekalipun,
sikit tak susah. Tukang jual ubat boleh jadi produser.
Hari ini jual burger, beli ekor atau toto. Bila dah kena,
berhenti jual burger, jadi produser. Sewa kamera video, pergi Chow Kit beli
skrip. Pacak kamera, sendiri jadi hero. Bukan susah sangat nak berlakon. Boleh
hafal dialog sudah. Lepas tu minta mingguan tabloid buat publisiti. Dah jadi,
bukannya susah sangat.
“Di Johor masa tu, ada tiga orang yang paling terkenal.
Pertama Othman Saat, Menteri Besar, kedua A.Rahman Onn penyanyi lagi Si Cincin
Emas dan ketiga Syed Hussein Pak Belalang. Othman Saat dengan A.Rahman Onn
orang dah lupa dah. Yang kekal ialah Pak Habib kita. Sampai sekarang orang
kenal dia. Makin hari dia jadi makin hebat.” Begitu kata seorang Pak Cik yang
semasa saya dan unit penggambaran filem saya sedang berehat semasa kami
shooting di Pantai Lido, tak berapa lama dahulu.
Yang menjadikan S.H.ALATTAS
makin hari makin hebat, seperti apa yang dikatakan oleh Pak Cik di Pantai Lido
itu adalah keperibadiannya sebagai pejuang yang menggunakan penulisan sebagai
wadahnya.
Analisanya tajam dan tersendiri. Dalam zama perkembangan
masyarakat bergerak dengan pantas sehingga segala sesuatu yang berlaku terlalu
sukar jadinya untuk diramalkna, S.H.ALATTAS
sering berkemampuan merenunginya dengan tepat.
Tidak ada yang ‘unpredictable’
baginya.
Hal yang demikian
bukanlah satu yang aneh baginya. Lingkungan pergaulannya sangat luas.
Kenalannya terdiri dari rakyat biasa, pelajar, mahasiswa, budayawan,
sasterawan, pensyarah, peguam, diplomat, alim-ulamak, cendekiawan dan
sebagainya. Pengalaman yang digarapnya melalui pergaulan ini kemudian diadun
oleh S.H.ALATTAS dengan kepekaan firasat – satu kemampuan yang telah
dianugerahkan Allah kepadanya.
Saya telah diperkenalkan dengan S.H.ALATTAS oleh abang saya, ATONDRA
dalam tahun 1969, di Johor Bharu.
Masa itu ATONDRA
mengepalai rombongan Pengakap Kelana Kanan dari Kuala Lumpur ke jambori
pengakap se Asia di Singapura. Sebelum pulang ke Kuala Lumpur kami telah
bermalam di Johor Bharu.
ATONDRA telah mengajak saya berkunjung ke rumah S.H.ALATTAS, sebuah rumah semi-detached
di Kolam Air. Bersama kami turut sama dua orang teman serombongan, Dahlia dan
Sharifah.
S.H.ALATTAS dan isterinya telah menyambut
kedatangan kami dengan amat mesra sekali. Kemesraan tuan rumah kedua suami
isteri itu melayan kami, membuatkan saya terasa bagaikan kami sudah lama
berkawan dengan mereka.
Cara S.H.ALATTAS
menerima dan melayan tetamu, adalah salah satu dari sifatnya yang sangat saya
hargai dari mula kami berkenalan, hinggalah sekarang. Tetamu akan terasa begitu
selesa dengannya. Dia cepat mesra. Lagipun dia pandai buat kelakar.
Barang siapa yang pernah bertandang ke rumah S.H.ALATTAS, pastinya bersetuju dengan
saya dalam hal ini.
Bermula dari perkenalan itu kami berkawan rapat. Persahabatan
kami berkekalan sampai ke hari ini. Banyak pengalaman suka dan duka yang telah
kami lalui bersama.
Masa saya jadi Cikgu di Kuantan, setiap kali S.H.ALATTAS datang atas urusan tugasnya
sebagai travelling salesman, dia akan
mencari saya.
Masa itu dia pakai kereta mewah Ford Falcon – besar bukan
main. Kami selalu pergi Telok Chempedak, duduk atas batu, pandang laut
jauh-jauh, cari ilham. Kadang-kadang kami baca sajak.
Malamnya kami pergi minum the tarik di kedai kopi yang
dikenali dengan panggilan kedai Mamak Kelabu, bersebelahan dengan hotel
Shamrock, di Jalan Teluk Sisek. Pasal apa orang gelar kedai Mamak Kelabu, tak
tahulah saya. Tapi orang suka sangat minum di situ, teh tariknya sedap. S.H.ALATTAS memang suka benar minum teh
tarik.
Di kedai Mamak Kelabu itulah, satu malam, S.H.ALATTAS dapat ilham menulis sebuah
sajak yang saya tolong berikannya tajuk ‘Mother’s
image’. Sajak itu saya rasa adalah sajak yang paling banyak memberi kesan
kepad jiwa dan kehidupan S.H.ALATTAS.
‘Mother’s image’, sebuah sajak cinta S.H.ALATTAS yang sangat romantic yang
ditujukan khas oleh S.H.ALATTAS
kepada seorang novelis wanita yang masa itu bekerja di Utusan Melayu.
Percintaan telah membawa mereka ke gerbang perkahwinan dan
Allah telah mengurniakan mereka seorang cahaya mata. Anak kecil yang comel itu
tak lama usianya, Allah telah memanggilnya pulang ke rahmatullah. Tak lama
sesudah itu mereka berpisah. Sukar sekali pastinya untuk S.H.ALATTAS melupakan sajaknya ‘Mother’s
Image’ yang menggambarkan watak dan perawakan gadis yang dikasihinya itu.
Entah ada entah tidak lagi sajak itu dalam simpanannya, wallahualam. Biar
bagaimanapun, yang pasti, saya tahu S.H.ALATTAS
seorang perindu dan romantis!
Seperkara lagi yang jadi kebiasaan kami ialah menyanyikan
lagi ‘We Shall Overcome’. Kali
pertama kami dengar lagu itu ialah dalam satu pertemuan penulis bertempat di
Sudut Penulis, Dewan Bahasa dan Pustaka sekarang. Masa itu mesyuarat agung
PENA, malamnya penulis berkumpul baca sajak, buat sketsa, dengar lagu-lagu
rakyat termasuk lagu-lagu ‘civil rights’.
Kak Azah Aziz, isteri Professor Engku Aziz yang baru balik
dari kunjungannya ke Amerika telah membawa rekod LP Joan Baez, penyanyi lagi ‘civil right’ yang sangat popular di Amerika
ketika itu. Di kalangan para remaja Amerika yang dikenali sebagai ‘the flower children’, yang menentang
penglibatan tentera Amerika dalam perang di Vietnam ketika itu Joan Baez
merupakan idola mereka.
Malam itu kami
mendengar dan menyanyikan lagu-lagu Joan Baez. Lagu “We Shall Overcome’ menjadi kegemaran ramai. Antara penulis yang
hadir malam itu ialah abang Usman Awang, Kala Dewata, Kalam Hamidy, Antondra,
Kak Azah Aziz, Umi Kalthom, Maarof Saad (sekadar menyebut beberapa nama).
Bermula dari itu sampailah sekarang, dalam keadaan-keadaan
tertentu kami akan menyanyikan lagu itu. Kadang-kadang kerana nostalgia. Ada
pula waktu-waktunya untuk memperkuatkan semangat bila terbentur ke dinding
kebuntuan dalam perjuangan menegakkan keyakinan.
We shall overcome,
We shall overcome,
We shall overcome, someday.
Oh deep in my heart,
I do believe
that we shall overcome, someday.
Seperkara lagi yang menarik tentang S.H.ALATTAS yang saya perhatikan ialah bila kami dalam perjalanan,
setiap kali ternampak tanah perkuburan dia akan membaca Al-Fatihah sebagai
sedekah kepada roh-roh mereka yang bersemadi di perkuburan itu. Amalan itu
menjadi ikutan saya sampai sekarang.
Saya masih ingat dengan jelas penerangannya kepada saya
tentang itu. “Kalau setakat nak bersedekah Al-Fatihah
yang tak kena keluar duit pun, kita dah kedekut, macam mana pula nak bersedekah
yang lain.”
S.H.ALATTAS memang pemurah orangnya. Kesukaannya
yang paling utama ialah menolong orang yang sedang kesusahan. Ramai
kawan-kawannya, kalau terkejut, tergempar, sesak duit akan pergi jumpa S.H.ALATTAS dan dia tidak pernah
menghampakan harapan orang. Tak banyak sikit, pasti dia akan menghulurkan
bantuan. Kalau dia sendiri tengah tak berduit, dia akan usahakan sampai dapat.
Kadang-kadang sampai bergadai.
“Duit yang ada pada kita ni Yassin, bukannya hak kita. Kita
cumalah sekadar pemegang amanah. Bila orang datang mengadu hal minta bantuan,
kita kenalah bagi kat dia. Itu hak dia. Berjuta orang dalam dunia ni, pasal apa
dia terdorng datang minta bantuan pada kita, bukankah itu kehendak Allah? Kalau
kita nafikan hak dia, nanti Allah akan hokum kita.” Begitu S.H.ALATTAS menerangkan kepada saya masa kami mula berkawan dulu.
“Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: “TIdak
beriman orang itu bagi aku, jika dia boleh tidur nyenyak sedangkan ia tahu
bahawa jirannya sedang kebuluran.” Katanya lagi.
Sifatnya suka menolong orang bukan setakat dengan duit
ringgit sahaja. Tenaga dan masanya juga sedia disumbangkannya tanpa
mengharapkan apa-apa balasan.
Dalam pergaulan S.H.ALATTAS
mempunyai falsafah tersendiri. Katanya semua penulis adalah saudaranya. Sebagai
Presiden dia bertanggungjawab membela nasib penulis. Penulis tidak boleh
“pijak” sesama penulis. Penulis mesti
tolong menolong.
Dalam tahun 1975, saya telah dilantik menjadi Editor majalah
hiburan RITA oleh Encik Yusof Al-Bakri, tuan punya AL-BAKRI ENTERPRISE,
berpejabat di Bangunan Jaya, Jalan Haji Hussein, Kuala Lumpur.
Masa itu, saya mana tahu sangat hal dunia hiburan. Ketika
itu, saya tengah rancak bersajak dan bergiat dalam drama pentas di Panggung
Drama, Jalan Bandar.
Kebetulan S.H.ALATTAS
datanf ke Restoran Sempurna, kepunyaan Allahyarham Yusof Surya, di Bangunan
Jaya. Saya ceritakan masalah saya. Dia terus sanggup untuk mambantu saya.
“Tapi taka da duit Habib. Setakat makan minum tu kita
kongsilah duit gaji ana.” Kata saya.
“Apa ente cakap ni Sin? Mana ana ada Tanya pasal duit. Ente
nak ana tolong ente, ana tolonglah. Sejak bila pula ana ambil upah untuk tolong
kawan!” jawabnya.
Dari mula saya berkawan dengan S.H.ALATTAS hinggalah ke hari ini, kami berana-ente. Saya panggil
dia Habib, dia panggil saya Sin.
Dengan pengalamannya dan hubungannya yang luas dengan
orang-orang hiburan sejak dia bergaul dengan mereka semasa di Jalan Ampas
Singapura lagi membuat kerja saya jadi senag. Macam-macam idea kami dapat.
Seronok kami bekerja, kadang-kadang sampai bermalam kami di
pejabat. TImbalan Editor saya saudari Othman Bongsu dan jurugambar kami saudari
Yusof sentiasa bersama. Sampai Mat Sentol yang pejabatnya bersebelahan dengan
pejabat kami menggelar kami ‘the four musketeers’.
Seminggu sebelum dateline keuaran sulung majalah RITA
diedarkan di pasaran, isteri saya telah melahirkan anak kami yangsulung, di
hospital Bentong, Pahang. Habib Hussein telah melakukan upacara ‘belah mulut’ ke atas anak saya iaitu
menyentuhkan sebuku garam jantan dan sehiris asa keeping ke bibirnya. Saya
namakan anak saya YASLEH RITA AYU, mengambil sempena majalah RITA. Habib
Hussein telah meminta persetujuan saya untuk menjadikan anak saya itu sebagai
anak angkatnya.
Hingga sekarang anak saya YASLEH RITA AYU memanggil Habib
Hussein dengan panggilan ‘abah’.
Tiga hari selepas melahirkan, isteri saya jatuh sakit. Saya
terpaksa pulang ke Pahang untuk menjaganya. Tinggallah Habib Hussein di Kuala
Lumpur untuk mengendalikan penerbitan majalah RITA yang sudah masuk ke
peringkat percetakan.
“Ente jangan bimbang, ente baliklah. Pasal majalah serah pada
ana. InsyaAllah, ana akan bereskan. Don’t
worry, we shall overcome.”
Begitulah kata Habib Hussein, bila dia lihat saya berada
dalam keadaan yang amat serba salah.
“Tak apa Sin. Baliklah, Syed Hussein boleh selesaikan.” Kata
Encik Yusof Al-Bakri pula.
Untuk mempastikan majalah RITA tidak tergendala
pencetakannya, Habib Hussein hadir sendiri di kilang cetak. Tiga hari tiga
malam dia berada di kilang, bersahur dan berbuka puasa bersama-sama
pekerja-pekerja kilang. Akhirnya majalah RITA keluaran sulung dengan gambar
Allahyarhamah Norma Yuzie menghias kulit depannya sempurna siap pada
datelinenya, dua hari sebelum hari raya puasa.
Begitulah S.H.ALATTAS,
bila dia menolong orang dia akan berikan selurh jiwa raganya. Terima kasih
Habib Hussein.
Walaupun S.H.ALATTAS
adalah, seperti apa yang dia sendiri selalu menyebutkan, seorang LCE dropout,
dia seorang yang berilmu. Menginsafi kekurangannya dari segi akademik, S.H.ALATTAS tidak jemu-jemu berusaha
mempertingkat minda dan menyuburkan khazanah ilmu pengetahun dalam
pemikirannya.
Dia tidak pernah segan silu untuk belajar dan bertanya,
walaupun dari siapa, demi pengetahuan.
Dia sangat rajin membaca. Apa juga bentuk majalah dan buku
akan dibelinya.
Kalau kita bandingkan penulisan dari buku-bukunya yang
ditulis di peringkat awal kerjayanya sebagai penulis dengan buku-bukunya yang
mutakhir, kita akan dapat melihat dengan jelas betapa kemampuannya
mempertingkat mutu pengawalan bahasa dan nahu yang mulanya dulu lintang pukang
dan caca marba ke peringkat bentuk dan tahap penulisan yang jelas sudah jauh
lebih sempurna sekarang – perbezaannya sudah macam bumi dengan langit.
Hakikat ini adalah bukti yang amat kuat menampakkan
kesungguhan S.H.ALATTAS untuk
mempertingkatkan tahap intelek.
Sikap dedikasinya menyebabkan ramai teman-teman seangkatannya
yang menjadi penulis politik menghormati S.H.ALATTAS.
Rata-rata mereka menenrima dan menganggap S.H.ALATTAS sebagai ‘Big
brother’.
Mereka telah mengangkat S.H.ALATTAS
menjadi Presiden Kelab Penulis-Penulis Politik Malaysia. Ada di antara
anggota kelab itu yang punya ijazah sarjana.
Untuk boleh mereka yang rata-rata amat krits mindanya itu
mengangkat seorang LCE dropout sebagai Presiden kelab mereka, merupakan satu
pengiktirafan bahawa S.H.ALATTAS sudah
menjangkau satu tahap yang tinggi dalam dunia penulisan tanahair.
Satu keadaan yang tidak pernah terduga olehnya ketika dalam
usia remajanya dulu dia membuat pilihan meninggalkan perniagaan keluarga untuk
menjadi travelling salesman, bagi menurutkan minat semulajadi yang ada dalam
dirinya untuk mengembara, yang mungkin merupakan pengaruh genetic keturunan
yang diwarisinya dari Allahyarham datuknya yang telah mengembara hampir seluruh
dunia dari Yaman untuk sampai dan akhirnya bermastautin di Johor.
Pengembaraan hidup S.H.ALATTAS
yang bermmula sebagai ‘traveling
salesman’ itu memberikan dia berbagai pengalaman yang tidak terbatas dan
pengalaman itu semua telah menjadikan dia seorang yang berilmu, cekal, tawakal
dan berani dengan keyakinan yang sangat kebal – hakkul yakin.
Setakat untuk hidup dia tidak perlu buat apa-apa pekerjaan
pun. Allahyarham datuknya dan Allahyarham ayahnya Syed Alwee Alattas adalah
hartawan yang terkemuka di Johor. Harta peninggalan mereka kekal hingga ke hari
ini dan S.H.ALATTAS boleh hidup
mewah dengan hasil dari harta peninggalan itu tanpa perlu membuat sebarang
kerja.
Tapi S.H.ALATTAS
tidak memilih jalan yang diambil oleh kebanyakan anak para hartawan. Dia
percaya bahawa untuk menjadi seorang insan yang bertanggungjawabm seorang suami
yang baik, seorang ayah yang penyayang, seorang karyawan yang berjaya dan
seorang muslimin yang bertaqwa, seseorang itu haruslah belajar dari kehidupan
dan menjalani takdirnya sendiri dengan menguji kemampuan diri membentuk
keperibadian dan keimanan.
S.H.ALATTAS pernah menerangkan dalam tulisannya
bahawa manusia itu mempunyai tiga mata. ‘Mata kasar’ bagi manusia biasa
yang tidak berfikir. ‘Mata kepala’ bagi mereka yang membaca
dan menggunakan ilmu dan akal fikiran dan
‘mata hati’ bagi mereka yang melihat dengan kekuasan Tuhan.
Dalam setiap tulisannya S.H.ALATTAS
mengajak pembaca untuk melihat kehidupan melalui ‘mata hati’.
Disamping menulis buku-buku politik, S.H.ALATTAS juga banyak menulis kritikan filem dan juga kritikan
sosial di dalam akhbar-akhbar harian dan mingguan. Tapi usahanya ini tidak
pernah konsisten. Sekejap ada sekejap taka da. Sebagaimana juga penglibatannya
sebagai pelakon filem, tak pernah berterusan. Dia rasa nak buat, dia buatlah
sekejap, lepas itu dia balik semula menumpukan pemikiran dan falsafahnya ke
dalam gelora dan badai penulisan buku-buku politiknya.
“Kerja yang lain tu semua orang boleh buat Sin. Kalau ana tak
buat, ada orang lain yang akan buat. Tapi menulis buku politik yang berterus
teranf macam yang ana buat, tak ramai orang sanggup. Tak ramai yang berani
sorong leher untuk menegur pemimpin yang mungkar. Jadi mahu tak mahu ana kena
buatlah. Itu tugas yang dituntut oleh Allah ke atas ana.” Jelas S.H.ALATTAS
bila saya bertanya mengapa dia lebih banyak menumpukan tenaganya menulis
buku-buku politik berbandingkan penglibatannya di bidang lain.
Seperkara lagi yang perlu dinyatakan semasa kita membicarakan
perihal S.H.ALATTAS, dia juga pernah
berlakon dalam beberapa buah filem dan drama. Pembabitan dia dalam dunia filem
pada awal tahun 60-an, filem pertama Anak Manja dan terakhir Perempuan. Mungkin
satu hari nanti S.H.ALATTAS akan
muncul sebagai pelakon antarabangsa. Tuah ayam ditaji, tuah manusia siapa tahu?
Di atas desakan beberapa orang yang rapat dengannya maka
akhirnya S.H.ALATTAS berminat untuk
menerbitkan kumpulan sajaknnya, memuatkan setakat mana sajak-sajaknya yang
dapat dikesan setakat ini; untuk memberi peluang kepada peminat-peminat sajak
tanah air melihat kehidupan dengan ‘mata
hati’ S.H.ALATTAS melalui
kumpulan sajak SURAT KHABAR LAMA. Selamat
membaca.
Yassin Salleh
Sri Gombak, Selangor
April, 1995
(dari Bab 48, buku SURAT KHABAR LAMA, 1995)
No comments:
Post a Comment