Chat With Us LIVE!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, June 1, 2012

Lima Raja Terakhir (1990): Lagu Tiga Kupang


Antara lagu yang menjadi minat kanak-kanak semasa saya bersekolah dulu ialah “lagu tiga kupang”. lirik lagu ini agak menarik, lucu, sebuah lagu yang menyentuh kisah istana. Dalam bahasa Inggeris ada, Melayu pun ada. Beginilah bunyi liriknya...

Lagu tiga kupang, saku penuh padi,
Enam ekor burung, masuk dalam kuali,
Bila sudah masak, burung nyanyi saja,
Tentu sedap makan, beri pada raja,
Raja dalam rumah, buat kira-kira,
Suri dalam dapur, makan roti gula,
Dayang tepi kolam, mahu jemur tepung,
Datang burung hitam, pagut batang hidung.


Melihat dari lirik lagu ini, tahulah kita bahawa raja suka makan benda yang sedap-sedap saja. Para pekerja dalam istana yang sentiasa buat kerja cuma diberi makan roti gula saja dan dayang-dayang bukan senang nak buat kerja, ada saja krook yang macam gagak tak dapat benda lain batang hidung di pagut. Agaknya raja yang duduk dalam rumah tak tahu kesusahan dan kemungkaran yang berlaku. Apa tidaknya raja asyik buat kira-kira saja. Apa agaknya yang dikira oleh Raja? Mungkin raja sedang kira duit, nak besar dan cantikkan istana, nak tambah barang-barang yang ada, tambah dayang-dayang dan tukar apa-apa yang dianggap lama.

Tapi biarpun lagu tiga kupang hanyalah sebuah lagu nyanyian kanak-kanak, tetapi ia ada sesuatu mesej yang nak disampaikan oleh orang tua-tua dulu kepada rakyat mengenai cerita di dalam istana. Begitulah bahasa sajak kalau ditulis betul-betul apa yang raja-raja buat, bukan saja tangan penulis lirik itu kena potong, lidahnya kena kerat, lehernya pun di penggal. Syukurlah kita hidup dalam zaman raja-raja cuma lambang saja, kalau tidak nak tulis lagu, nak tulis cerita pun mesti berseloka dan bersajak.

Kita tahu kebanyakan raja-raja kita pun hidup dalam misteri. Tak banyak hal-hal mengenai raja yang diketahui oleh rakyat. Namun biar bagaimanapun saya rasa orang ramai sudah tahu tentang masalah bakal-bakal raja yang akan mengambil alih takhta kelak. Sama ada dapat ambil alih jadi raja atau tidak itu kerja Tuhan. Anak raja segala raja, anak Shah Iran hidup dalam buangan dan berapa banyak raja-raja muda dan Tengku-Tengku Mahkota yang kini hidup dalam buangan. Cerita yang paling masyhur sekali tentang anak raja yang tak mungkin jadi raja ialah ‘The Last Emperor’.



Biar bagaimanapun itu cerita pewaris takhta yang tak dapat jadi raja tapi yang nak kita ceritakan ini takhtanya ada tapi anak raja yang nak jadi belum tahu siapa. Sebagai contoh, Sultan Kedah tidak mempunyai anak lelaki, siapakah orang yang bertuah yang bakal menjadi pewaris takhta? Tuanku mempunyai semua puteri tanpa putera. Di Malaysia seorang puteri tak boleh jadi raja macam Puteri Saadong di Kelantan dulu. Apakah adiknya yang menjadi Raja Muda akan menjadi Sultan di suatu masa nanti atau siapa?

Di Perak biarpun lain sikit tapi kalau mengikut keadaan sekarang anak Sultan Azlan yang akan mewarisi takhta biarpun dalam sejarah Perak terdapat beberapa perkara yang amat menghairankan. Tapi kerana Tuanku Sultan yang arif adalah bekas hakim maka Tuanku lebih arif tentang undang-undang manusia yang berkaitan dengan kerajaan dan kesultanan. Siapa pun rakyat Perak tak boleh pertikaikan titah perintah dan kemahuan Sultan.

Masa Almarhum Sultan Idris menjadi Sultan Perak, baginda tidak mahu menjadi Yang Dipertuan Agong. Sebab itu Perak sesudah melalui beberapa kontroversi akhirnya raja-raja yang ada mengundi Sultan Azlan. Perak merupakan negeri yang terakhir dilantik menjadi Yang Dipertuan Agong. Sultan Azlan sesudah naik takhta sebagai Sultan Perak kemudian dipilih menjadi Yang Dipertuan Agong ke 9. Agong yang terakhir mengikut giliran raja. Itupun dengar cerita di dalam pengundian penilaian itu Sultan Azlan mendapat  lima undi, manakala empat orang Sultan menentang. Siapakah yang menentang? Itu saya tahu tapi tak boleh kasi tau, tunggulah dilain buku pula.

Saya selalu bertanya mengapakah Sultan Idris enggan dirinya dipilih sebagai Yang Dipertuan Agong. Hairan juga memikirkannya. Apakah kerana baginda seorang Sultan yang gemarkan kebebasan maka baginda tidak mahu terikat dengan protocol dan juga urusan rasmi? Saya tahu kenapa Sultan saya dulu Almarhum Sultan Ismail tak mahu jadi Agong.

Oleh kerana saya sendiri tidak dapat berkira-kira tentang jawapan kepada persoalan yang dikemukakan ini, ada baiknya saya serahkan kepada para pembaca untuk mempelajari sejarah Perak yang unik.

Di negeri Perak sejak beberapa ratus tahun sistem pemilihan Sultan agak unik jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain. Jika dibuat perbandingan nyatalah amat berbeda dengan Kelantan atau Johor. Sistem yang digunakan di Johor dalam urusan penetapan waris sudah termaktub dalam undang-undang Tubuh Kerajaan.

Perak mengamalkan sistem yang hampir sama dengan beberapa negeri berhubung kedudukan Raja Muda. Raja Muda menjadi Sultan sekiranya Sultan mangkat ataupun turun dari takhta.

Bagaimanapun sejak beberapa ratus tahun yang lampau, Raja Muda dari anak Sultan, misalnya semasa Sultan Idris menjadi Sultan Perak, Raja Muda bukanlah anaknya, sebaliknya Raja Muda pada waktu itu ialah Raja Muda Musa yang mana istananya terletak di Teluk Intan.

Raja Muda Musa tidak sempat menjadi Sultan Perak kerana kematian terlebih dahulu datang mengundang. Raja Muda Musa telah mangkat di London kerana diserang sakit jantung.

The Sultan of Kedah Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah is seen during his installation as the fifth Yang di-Pertuan Agong on Sept 21, 1970.

Sultan Azlan telah diperkenankan oleh Dewan Negeri Perak sebagai Raja Muda pada 11 Ogos 1983. Nasib baginda sungguh beruntung kerana setahun kemudian Sultan Azlan menjadi Sultan dengan mangkatnya Sultan Idris Shah. Inilah tuah dan nasib seseorang sedangkan Sultan Idris dan Sultan Azlan dari segi umur tidak berapa jauh perbezaan. Tapi kerana ditakdirkan maka Sultan Idris terlebih dahulu pulang menemui Tuhannya. Saya ingin hadiahkan ‘Al-fatihah’ kepadanya. Semasa Sultan Azlan hendak dilantik menjadi Raja Muda ada seorang kerabat yang lebih senior yang layak dilantik menjadi Raja Muda tetapi kerana keuzuran calon itu, maka berpeluanglah Raja Azlan menjadi Raja Muda. Inilah nasib manusia yang cukup cepat naik ke atas, cukup mudah naik macam Boeing 737 melancar ke langit terus 30,000 kaki keatas tanpa henti-henti.

Bila Sultan Azlan menjadi Sultan Perak, baginda setelah diperkenankan oleh Dewan Negara melantik anak sulungnya Raja Nazrin menjadi Raja Muda sekaligus menjadi Pemangku Raja setelah ayahandanya menjadi Yang Dipertuan Agong. Memanglah agak luar biasa kerana anaknya sendiri menjadi Raja Muda dan didalam sejarah inilah pertama kali perkara seumpama ini berlaku. Biar bagaimanapun itu menjadi satu kebiasaan, kerja raja dijunjung, siapa pun tidak berani pertikaikan pemecahan tradisi? Raja ialah ketua agama dan ketua adat. Raja itu sendiri adalah adat. Siapa yang berani mempersoalkan adat kerana kita hidup di kandung adat. Biar mati anak jangan mati adat melainkan adat saja yang boleh mematikan adat.

Apa yang menghairankan saya ialah Prof Datuk Dr. Khoo Kay Khim, tokoh sejarah yang terkenal di Negara ini tidak pula mengemukakan syor ataupun komen berhubung perkara ini. Mengapa? Mengapakah Dr. Khoo semakin membisu tentang sejarah? Mengapa Dr. Khoo hanya sibuk dengan sukan saja? Sungguh hairan seorang yang pakar tentang sejarah tidak menulis tentang sejarah yang Khoo tulis, Tunku ialah ‘Bapa Kemerdekaan’. Tapi dalam surat Tunku kepada saya dan saya siarkan dalam buku TALQIN UNTUK UMNO dalam bab Bapa Kuching, Tunku sahkan yang beliau cuma seorang ‘negotiator’. Banyak sejarah Malaysia yang sudah jadi tonggang langgang sebab itu agaknya Profesor Khoo naik pening, malas nak tulis semula sejarah, lebih baik tulis mengenai sukan.

Seorang wartawan Inggeris, John Parker telah menghasilkan sebuah buku bertajuk ‘King of Fools’  atau dalam bahasa Melayunya bermaksud Raja Bodoh.


Raja yang dimaksudkan oleh John Parker itu ialah Duke of Windsor yang pernah gila kepada beberapa isteri orang semasa menjadi Prince of Wales, iaitu pewaris takhta Inggeris. David, Duke of Windsor yang akhirnya tersingkir dari takhta tersebut pernah berkomplot dengan Hitler untuk menjual Great Britain dengan wang 50 juta Swiss Francs. John Parker menulis dalam buku tersebut:

They both knew, but never spoke of it, that Hitler had offered Windsor fifty million Swiss francs to hold himself in readiness to return the throne, onece German  forces had crossed the Channel and annexed the British Isles. “Only the  King must go” Hitler wrote in may 1943. “In his place…the Duke of Windsor, with him we will make a permanent treaty of friendship.” The eyes of Wallis Simpson had lit up, it is said by witness in the room, when she heard of Hitler’s offer.

Jika diterjemahkan petikan di atas bermaksud lebih kurang begini :

Mereka berdua tahu, tapi tidak pernah bercakap mengenainya, iaitu Hitler telah menawarkan Windsor 50 juta Swiss franc untuk menariknya agar bersiap sedia untuk kembali bertakhta. Sebaik sahaja tentera Jerman menyeberangi selat Inggeris dan menakluki British Isles. “ Hanya Raja sahaja yang mesti pergi”. Hitler menulis pada bulan Mei 1943. “ Di tempatnya.. ‘the duke of windsor’, dengannya kita akan memeterai perjanjian persahabatan yang berkekalan .” Mata Wallis Simpson terbeliak, menurut kata saksi yang bersamanya ketika Hitler membuat tawaran tersebut.

Begitulah kisah Duke of Windsor yang telah mengahwini seorang pelacur dan akhirnya dinafikan dari menggunakan sebutan HRH (His Royal Highness) Duli yang Maha Mulia.


 

Dalam sejarah memang ramai raja yang telah kehilangan takhta masing-masing. Ini terbukti dalam tulisan Parker mengenai upacara pengkebumian King Edward pada tahun 1910.

Edward’s funeral brought together for the very last time the great family of royalty, who had been linked together by Victoria’s scheming. The Czar was not allowed out of Russia for fear of assassination, but there were nine rulling monarchs in the funeral procession, led by the now King George V, followed by Kaiser Wilhelm II on a huge white stallion and the kings of Spain, Portugal, Denmark, Greece, Norway, Belgium, Czar Fredinand of Bulgaria, the Archduke Ferdinand of Austria, and the Grand Duke Micheal of Russia. Few of them would survive the great uprisings thy would  shortly engulf their countries.
(Pengkebumian Edward menghimpunkan untuk kali terakhir kerabat diraja yang agung ini, yang  mana telah digabungkan oleh skim yang direncanakan oleh Victoria. Czar Russia tidak dibenarkan meninggalkan negaranya kerana ditakuti akan dibunuh, namun terdapat Sembilan raja yang memerintah mengambil bahagian dalam perarakan pengkebumian itu, dengan di ketuai oleh King George V, diikuti oleh Kaisor Willhelm II yang menunggang kuda putih dan juga raja-raja Sepanyol Portugal, Denmark, Greece, Norway, Belgium, Czar Fredinand dan Austria, serta Grand Duke Micheal dari Rusia. Hanya segelintir sahaja yang berjaya menempuh kebangkitan agung yang melanda Negara masing-masing.)

Hari ini tidak semua dari Sembilan mahkota ini yang kekal.

Kematian Edward tidak digantikan oleh anaknya David. Sebaliknya adiknya yang menjadi Raja England. England ketika itu menghadapi masalah dalam menentukan pewaris takhta mereka.

Namun itu cerita di England satu ketika dulu. Biar bagaimanapun di Malaysia hari ini, khususnya di Selangor, masalah yang seperti itu tidak wujud. Sekiranya baginda Sultan Selangor mangkat maka anak baginda iaitu Raja Muda akan menggantikan  tempat ayahandanya. Saya sangat tertarik dengan Raja Muda Selangor. Sikap dan perwatakannya amat menarik sekalipun baginda menceraikan isterinya dan mengahwini seorang wanita Amerika, namun baginda masih mengamalkan sikap sopan, lemah lembut di dalam urusan dengan rakyat jelata. Saya berdoa agar umurnya dipanjangkan dan semoga baginda dapat menjadi Sultan Selangor suatu masa nanti. Tahukah anda didalam sejarah Negeri Selangor ada Raja Muda tak berpeluang menjadi Sultan?

Begitu juga di Johor di mana Tengku Mahkota akan menjadi Sultan, Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perlis pun tidak menghadapi apa-apa masalah untuk menentukan waris ini. Di Negeri Sembilan nampaknya akan timbul masalah pewaris takhta ini. Apakah kemungkinan ada diantara anak-anak Yang Dipertuan Besar akan menggantikan tempat ayahandanya. Saya pun tidak dapat memastikannya kerana Negeri Sembilan negeri yang mana Yang Dipertuannya dipilih oleh para Undang-undang. Para undang-undang yang menentukan seorang raja atau Yang Dipertuan Besar di Negeri Sembilan.

Sebenarnya kalau kita mengikuti cerita-cerita dari Istana terutama tentang masalah bakal pengganti raja ini seronok, lebih seronok dari cerita siapa bakal pengganti Dr. Mahathir. Tetapi oleh kerana subjek ini agak sensitif maka tidak ramai yang berani mermperkatakan secara terbuka, tapi dikedai-kedai kopi dan warong-warong orang cerita juga.
Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah and Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah at the Balairong Seri of Istana Negara. 

Apa yang agak membimbangkan saya ialah kebanyakan Sultan-sultan yang ada sudah pun berumur. Kebanyakan mereka sudah melebihi 50 tahun, yang sudah melebihi 60 tahun pun ada. Hanya Sultan Kelantan yang masih belum mencapai 40 tahun, masih  muda.

Meneliti usia pewaris-pewaris takhta kini, kesimpulan boleh dibuat bahawa mereka yang bakal menjadi Raja-raja Melayu adalah terdiri daripada anak-anak raja yang muda-muda belaka. Sudahlah muda, ilmu tak setebal mana di dada, samaada pelajaran dari segi akademik atau dari segi agama. Saya percaya tentulah Sultan-sultan yang memerintah bimbang dengan kemampuan anak-anak mereka. Mampukah anak-anak mereka memerintah dengan baik?

Lihat saja Kelantan. Kiranya Sultan yang ada turun takhta kerana kematian ataupun sebab-sebab lain, maka anaknya yang belum pun 20 tahun akan menjadi Sultan. Bayangkanlah, umur semuda itu menjadi Ketua Agama sedang Nabi SAW pun menjadi Ketua Agama ketika berumur lebih dari 40 tahun. Eloklah mereka mempersiapkan diri untuk menjadi Ketua Agama kepada rakyat yang semakin hari semakin mendalami agama. Makin hari makin bijak berniaga dan berpolitik dan semakin hari semakin berkurangan rakyat yang tahu tentang adat istana kerana yang tahu adat istiadat orang-orang tua disekeliling istana sahaja. Lagipun Musa Hitam sudah mengajar orang Melayu membuang adat dan menjadi kurang ajar. Macam mana hubungan ketua adatdengan orang tak beradat nanti?




Jadi tidak hairanlah jika di suatu masa nanti Sultan-sultan di Malaysia terdiri daripada Sultan-sultan yang muda-muda yang merasa pelik melihat rakyat dan rakyat pelik melihat Sultan-sultan mereka. Macam ayam tengok itik dan itik tengok ayam. Ular memilih raja mereka dikalangan ular yang paling berbisa. Namanya ular cinta mani, ular yang terkecil antara ular-ular di dunia. Begitu juga beruk memilih raja beruk, rajanya adalah yang terhandal antara para beruk. Nak tahu hal beruk Tanya Yahya Ismail. Dia tu “expert’ tentang beruk.

Kematangan seseorang anak raja banyak bergantung kepada pendidikannya sewaktu kecil. Dengan para guru dan ulama yang sentiasa mendidik dan memberikan petunjuk ke jalan yang di redhai Allah, tanamkan keimanan supaya ia takut pada Allah kerana siapa pun yang benar-benar takut pada Allah, sekalian binatang berbisa dihutan tak berani menyentuhnya. Inikan pula manusia.

Dalam hal ini sukalah saya menceritakan kepada para pembaca cerita seorang anak raja dizaman kecilnya.

Cerita ini saya ceritakan semula berdasarkan bab yang bernama My Children Days, yang ditulis oleh Tuanku Abdul Rahman, anak raja Kedah dalam bukunya Something To Remember. Bab ini mengisahkan Tunku semasa kecil.

Tunku menceritakan bagaimana dia begitu nakal sekali sewaktu di bangku sekolah. Menurut Tunku, guru besar sekolah tempat ia belajar ialah seorang yang bernama Master Mohamad Iskander. Master Mohamad ialah bapa kepada Dr. Mahathir. Sepatutnya Tunku yang diajar oleh bapa Dr. Mahathir mesti menghormati gurunya.  Tapi dia anak raja, gurunya dia tak hormat, inikan pula Mahathir anak kepada gurunya. Jarang ada anak-anak raja yang diajar supaya menghormati orang.

Marilah kita semua membaca ‘Al-fatihah’ kepada roh Mohamad Iskander guru kepada Perdana Menteri pertama dan ayah kepada Perdana Menteri kita yang ke empat. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan tempatkan dia bersama Awalia Allah hu Solehen juga Almarhum Tunku.

Apa yang menarik perhatian saya tentang bab ini ialah tentang sifat Tunku sewaktu kecil. Masa sekolah Tunku telah memakai baju kebesaran diraja, lengkap dengan tengkolok yang bertatah emas permata. Melihat keadaan Tunku berpakaian waktu itu, bapa Dr. Mahathir merasa bimbang lalu mengesyorkan supaya Tunku berpakaian sederhana saja. Katanya beliau bimbang jika pakaian itu akan hilang kelak. Ini tentulah akan menyusahkan pihak sekolah pula.

Kata Tunku lagi, kerana kenakalannya beliau telah dirotan ditapak tangan oleh seorang guru Cina. Bagaimanapun nasib guru itu sungguh malang. Beliau dipecat kerana sanggup merotan Tunku. Inilah beberapa adegan yang mempunyai pengertian mendalam tentang kehidupan Tunku semasa kecil. Ada anak raja yang lebih dahsyat dari Tunku, tapi cikgu tak berani buat apa-apa.

Apa yang saya cuba ceritakan ini bukan suatu yang baru kepada pembaca sekalian. Cerita tentang kedegilan anak-anak raja sudah menjadi cerita rakyat yang paling popular cuma belum dibukukan. Macam mana anak raja dengan guru-guru perempuan mereka dan macam-macamlah. Begitu juga dengan jenaka tentang pihak istana. Walaupun pihak istana merasakan kehidupan mereka dan tingkah laku mereka terselindung daripada pengetahuan umum kerana ia tidak dilaporkan didalam media tempatan namun satu yang nyata rakyat jelata tahu juga akan kisah mereka. Jika sesuatu tidak dilakukan untuk membersihkan nama dan imej mereka maka suatu masa nanti mereka akan dapati rakyat yang sudah pun mempunyai tanggapan yang buruk tentang pihak istana akan melakukan sesuatu yang tentunya tidak disenangi oleh istana.

Sultan-sultan sekalian adalah payung mahkota, lambang bangsa Melayu. Kalau bahasa menunjukkan bangsa, maka perihal rajanya juga melambangkan perihal bangsanya kerana Raja-raja adalah ketua agama dan ketua adat.

Oleh itu, janganlah ada raja yang disebabkan kurang pendidikan dan sebagainya menjadi nila setitik yang merosakkan susu sebelanga. Dan janganlah hendaknya ada yang mencurahkan dakwat di lembaran sejarah Melayu seperti yang sedang dilakukan oleh Tunku, Ku Li, Ku Ibrahim, Ku Azlan yang menyebelahi pihak pembangkang untuk menghancurkan UMNO. Hancur  UMNO jatuhlah kerajaan Melayu, hilanglah ketuanan Melayu, hilanglah kedaulatan bangsa. Tanpa daulat tiadalah ertinya raja-raja sekalian.

Suatu perkara yang harus kita akui ialah orang-orang Melayu sangat taat setia kepada Raja-raja. Mereka tidak mahu menderhaka kepada Raja mereka. Taat setia ini sudah menjadi satu budaya sejak turun temurun. Walau bagaimanapun ini tidak bererti orang-orang Melayu membuta tuli taat kepada Raja-raja mereka. Orang Melayu telah banyak belajar dari sejarah yang disampaikan oleh filem-filem Melayu terutama sejarah dan arahan P.Ramlee yang telah diiktiraf oleh Agong dengan penganugerahan Tan Sri. Dalam fikiran orang Melayu tertanam: 

Raja yang adil  Raja disembah, tetapi Raja yang  zalim Raja disanggah


Menyedari keadaan ini maka Semangat 46 berusaha untuk menarik pihak istana supaya turut sokong perjuangan mereka. Konon perjuangan mereka mahu membela nasib raja-raja. Nak bela apa lagi? Dibawah pemerintahan UMNO, hak Raja-raja sudahpun terbela. Semua dapat kawasan balak, lombong, bijih, AP, segala lesen-lesen yang boleh memberikan kekayaan. Buat salah dan dosa macam manapun para pemimpin UMNO lindungi dan selamatkan. Nasib raja-raja di Negara ini jauh lebih baik daripada Raja-raja di Negara-negara lain atau raja sebelum UMNO memerintah. Contohnya di  Asia, hanya tinggal tiga buah Negara yang mempunyai Raja, satu di Jepun, satu lagi di Thailand dan Sembilan lagi di sini. Di Afghanistan, China, Indonesia dan Iran, sistem beraja sudah menjadi satu kenang-kenangan sahaja. Bacalah sejarah bagaimana mereka diturunkan dari takhta. Mereka sama sekali tak terfikir yang mereka boleh hilang segala kebesaran. Tapi itulah kerja Tuhan bagi mereka yang lupa Tuhan. Tuhan ambil balik kuasa dan kebesaran dari mereka.

46 menggunakan berbagai cara untuk menarik sokongan Raja termasuklah menghasut raja-raja supaya membenci UMNO dan Dr Mahathir. Beraneka isu dicipta untuk mencemarkan nama baik kerajaan. Lihat saja peranan mereka di Kelantan. Barangkali mereka ingat raja-raja ini bodoh-bodoh belaka dan boleh diperkotak-katikkan sekehendak hati mereka dan mereka berjaya. Raja menyebelahi mereka, Raja mahu Ku Li menjadi Perdana Menteri tanpa guna rasional nampaknya. Raja mahu Menteri Besar lain, kerajaan lain juga.

Kenapa baginda Sultan Johor dari awal-awal lagi menyeru rakyatnya supaya menyokong UMNO. Baginda sedar hanya UMNO sajalah tempat orang-orang Melayu dan raja-raja mereka boleh bergantung dan UMNO sajalah yang akan membela nasib raja-raja. UMNOlah yang mengekalkan Triti Pangkor supaya raja-raja kekal jadi ketua agama dan ketua adat tanpa melalui sebarang temuduga. Jadi raja secara automatik, jadi ketua agama biar tak khatam Quran, biarpun tidak tahu sifat dua puluh, biarpun belum mengenal diri, dan mengenal Tuhan tapi terus jadi ketua agama Islam. Namun bila tiba dalam masjid duduk sujud belakang buntut Imam, taat ikut saja apa Imam buat. Patut ketua agama jadi Imam. Sekurang-kurangnya jadi macam Sultan Johor boleh baca khutbah, sentiasa mengingatkan orang supaya ingatkan Tuhan biar dalam keadaan macam mana sekalipun.

Bukankah Raja-raja Melayu pernah  membuat kesilapan dalam menanda Triti Mcmichael. Oleh itu Tuanku Sultan Johor sudah tentu tak mahu kesilapan seperti ini berulang lagi. Biar apa pun orang nak kata pada Tuanku, Almutawakil tahu, baginda adalah seorang yang cerdik.

Baru-baru ini baginda Raja Perlis telah mengingatkan rakyatnya supaya mestilah wujud persefahaman antara kerajaan dan pihak istana. Mengapakah baginda membuat kenyataan sebegini rupa? Jawapannya ialah baginda sedar bahawa jika rakyat terus bercakaran akibat terpengaruh dengan dakyah 46 maka suatu masa nanti kedudukan istana akan ikut terjejas. Raja-raja lain seperti Sultan Selangor, Sultan Pahang, Sultan Terengganu, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan sudah lama menyokong UMNO dan kerajaan Dr Mahathir.

Bukan itu saja baginda Sultan Kedah pun turut sama menyokong UMNO dan kerajaan biar pun bapa saudara baginda Tunku Abdul Rahman menyokong dan menjadi penasihat 46.

Oleh itu raja-raja terpaksalah berfikir dengan sedalam-dalamnya.

Janganlah Tuanku-Tuanku sekalian asyik duduk saja buat kira-kira dalam istana sambil makan semua burung-burung yang sedap-sedap. Ingat-ingatkan juga pekerja dalam istana yang cuma mampu makan roti gula saja. Kerja kira-kira duit ini Tuanku serahkan saja pada Datuk Paduka Daim Zainuddin. Daim Menteri Kewangan, dia tahulah macam mana nak  jaga khazanah Negara. Tuanku cuma ketua agama dan ketua adat saja. Saya tak mahu suatu masa nanti batang  hidung dayang-dayang dan kerabat Tuanku-tuanku sekelian dipagut oleh burung-burung ku-patek. Ini jenis burung baru Tuanku. Dalam ensiklopedia burung belum disenaraikan lagi. Burung ini lebih merbahaya dari burung hitam. Burung hitam atau burung gagak kalau banyak sangat boleh kita adakan peraduan tembak. Tapi burung ku-patek  ini kalau sudah terlampau banyak habis hidung, mata, mulut, kepala, dan lain-lain di pagutnya. Ketika itu aibnya bukan kepalang. Jangan kata satu kupang, suku kupang pun tak ada gunanya lagi. Dan ketika itu tak adalah anak-anak yang nak nyanyi lagu tiga kupang lagi.


Dari buku

3 comments:

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

Salam Pak Habib Janda Baik.
Pe kabor. De bawah ni memang pelik...KKK ni memang pelik sket. Tak tahu kemana hala dia nak bawak sejarah Malaysia ni.

Katanya cerita Hang Lipo ka Hang Tuah ni banyak mitos, tapi xndak pulak dia cerita yang tak mitosnya...citer Mokhtar Dahari kalau x betul jaga pun bule jadi mitos juge -- sepakan berapi urat dawai tulang besi.

satu hal lagi..jadi negotiator ada komisen ka boss?

ni pun sejarah banyak auta gak ni...tak kan cucu raja takde duit? Cula Long Korn x kasi duit ka?


"Apa yang menghairankan saya ialah Prof Datuk Dr. Khoo Kay Khim, tokoh sejarah yang terkenal di Negara ini tidak pula mengemukakan syor ataupun komen berhubung perkara ini. Mengapa? Mengapakah Dr. Khoo semakin membisu tentang sejarah? Mengapa Dr. Khoo hanya sibuk dengan sukan saja? Sungguh hairan seorang yang pakar tentang sejarah tidak menulis tentang sejarah yang Khoo tulis, Tunku ialah ‘Bapa Kemerdekaan’. Tapi dalam surat Tunku kepada saya dan saya siarkan dalam buku ‘TALQIN UNTUK UMNO’ dalam bab Bapa Kuching, Tunku sahkan yang beliau cuma seorang ‘negotiator’. Banyak sejarah Malaysia yang sudah jadi tonggang langgang sebab itu agaknya Profesor Khoo naik pening, malas nak tulis semula sejarah, lebih baik tulis mengenai sukan."

Dok Lan said...

salam tuan..mana nak beli buku ni..saya org kedah

Unknown said...

Untuk dapatkan buku Pak Habib sila emailkan Hp Number ke alxsunilife@gmail.com terima kasih

Get your Tickets now!