Chat With Us LIVE!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, December 20, 2009

SHALATTAS - 13 - Hantu Bukit Cina - 1985

SHALATTAS - 13 - Hantu Bukit Cina - 1985
































































































































































































Datuk habib Hassan Alattas (almarhum) telah membelanjakan sebahagian dari hartanya untuk mendirikan Sekolah Arab Alattas dan Kuliah Alattas, di Johor dan di Pahang. Selain dari itu ada tiga buah Masjid Habib Hassan Alattas yang dibiayi sepenuhnya hingga sekarang di Johor Baharu.

S.H.Alattas sedang memerhatikan batu bertulis yang mengingati jasa baik ALMARHUM DATUK SYED HASSAN ALATTAS , kerana menghadiahkan sebidang tanah seluas 7 ekar di jalan Tun A, Razak, Johor Bharu.

Diatas tanah itu sekarang sudah tidak ada jiratnya lagi, jiratnya sudah dipindahkan oleh pemegang amanah Tokong tersebut ke satu tempat yang lain. Sewaktu pemindahan jirat-jirat ini kenapa masyarakat Cina di Johor tidak bersuar langsung? Apakah Cina di melaka dan Johor mempunyai kebudayaan yang tidak sama?

Gambar di atas dipetik dari Majalah SUARA ALATTAS yang disusun oleh pengarang dan diterbitkan pada tahun 1971


S.H. ALATTAS mendedahkan permainan politik para pilitikus yang menghantui pemikiran rakyat dengan isu sensitive yang merbahaya.

Politikus MCA DR. NEO YEE PAN telah lari dari prinsip perjuangan menegakkan nasionalisme? Beegitu juga dengan TAN KOON SWAN sudah lupa pada perjuangan membentuk kesedaran nasional? Apakah mereka layak menjadi pemimpin semua kaum?
Sejauh, ini belum pernah penulis berani membuka tembelang LIM KIT SIANG. Dengan HANTU BUKIT CINA. Tembelang Kit Siang sudah pecah.

Siapakah yang lebih berhak ke atas BUKIT CINA, bukanlah satu persoalan yang penting. Yang penting ialah apa untungnya rakyat Melaka, di bawah Pentadbiran DATUK RAHIM TAMBY CHIK setelah selesai isunya nanti?

Sampai berapa lamakah DATUK RAHIM TAMBY CHIK boleh menutup mulut ahli-ahli UMNO supaya jangan bercakap mengenai isu BUKIT CINA? Kononnya DATUK SRI DR. MAHATHIR di depan ahli Masjlis Kerja Tertinggi menyerahkan segala tanggungjawab mengenai isu yang sangat sensitiF ini di atas budi bicara RAHIM. Sejauh mana kebenaran cerita ini.





ISI KANDUNGAN

1. MUKADIMAH.
2. PENA BERACUN.
3. NASIB DUA RAHIM.
4. CITA-CITA MURNI TERBENGKALAI.
5. PEMEGANG AMANAH BUKIT CINA TAK
TERIMA CADANGAN KERAJAAN.
6. PENAMA CADANG BUKIT MELAKA.
7. GERHANA POLITIK KETUA MENTERI.
8. PANDAI MAKAN PANDAI SIMPAN.
9. MACAM MANA TIMBUL BUKIT CINA.
10.TEMBELANG KIT SIANG PECAH.
11.MCA POLITIK SUBSIDI.
12.DAP TERKELUAR LANDASAN.
13.MEMBINA BUKIT MALAYSIA.
14.KERAMAT PULAU BESAR.
15.NASIB LIMA MENTERI.
16.BAIK, BERSIH DAN KUAT.
17.MAHATHIR TIDAK TAKUT HADAPI
HANTU.
18.DINSMAN MEMPERKENALKAN SIAPA
S.H. ALATTAS YANG SEBENARNYA

No comments:

Get your Tickets now!